La responsabilitat del consumidor

Calçots a l'hort dels Campaners

Segurament últimament estàs escoltant paraules com producte local, producte de kilòmetre 0, productes ecològics, respecte per la terra, grups de consum, responsabilitat del consumidor, preu just… si! Ens encanten aquestes paraules!

Precissament el Fòrum Gastronòmic Girona ’13 ha valorat molt positivament la relació dels productes de proximitat amb la cuina. Així doncs, Albert Marimon, de la pedrera Escola Joviat de Manresa i restaurador de La Cava de Tàrrega, ha sigut nomenat Cuiner de l’Any 2013 perquè fa temps va arribar a la conclusió que el restaurador ha de fer cuina de productes local i ha de posar en contacte amb el comensal els productes locals de qualitat.

Sens dubte, la nova cuina catalana està posant el centre d’atenció en conceptes claus sobre la sostenibilitat de la producció i del consum. Tals com els productes de proximitat, la relació directe amb el productor local, la diversitat de proveïdors i el respecte per la terra són temes capitals. Aquests valors afegits són un mecanisme importantíssim que reforça i equilibra les relacions i necessitats entre productors i consumidors.

El paper del consumidor és clau per establir un teixit en què surtin beneficiades totes les parts. No només és una qüestió de preu sinó de l’impacte total. El consumidor té la capacidad de decidir a quin productor o distribuïdor li compra i així té uns efectes directes i indirectes, no només per la butxaca del comprador sinó una incidència a llarg termini en el teixit productiu de la zona.

Comprar productes locals és una garantia de qualitat i de responsabilitat.

La nova cuina catalana és molt coneixedora de l’impacte de la decisió de compra per mantenir un equilibri de màxima qualitat al millor preu cuidant el seu millor aliat, el productor.

Share this post
  , , ,